Aktualności

3 Rajd Pieszy „Po Nizinie Braniewskiej”

Celem rajdu było:

- zachęcenie do uprawiania wędrówek pieszych i poznawania kraju,  a przede  wszystkim  okolicy miejsca  zamieszkania,

- propagowanie walorów krajoznawczych i turystycznych miasta  i gminy  Braniewo,

- integracja środowisk turystycznych dzieci uczniów powiatu braniewskiego,

- włączenie turystyki w obchody Dnia Dziecka.

 

Więcej…

Zajęcia otwarte z wykorzystaniem nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych

W  ramach rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019 – „Aktywna tablica”.

 

Więcej…

Zdrowy styl życia

                              PROGRAM   PROZDROWOTNY

                                      

              „Zdrowy styl życia”

 

Zatwierdzony do realizacji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej dnia 14.09.2017

 

                        

Cel główny programu

Propagowanie aktywnego ruchowo i zdrowego stylu życia.

 

 

Cele szczegółowe:

  • kształtowanie nawyków zdrowego stylu życia,
  • wskazanie skutków zdrowotnych nieprawidłowego odżywiania,
  • wyrobienie umiejętności właściwego spędzania czasu wolnego, w szczególności na świeżym powietrzu,
  • wyrobienie nawyków utrzymania prawidłowej postawy ciała,
  • kształcenie  umiejętności rozróżniania dobra od zła,
  • kształtowanie poczucia bezpieczeństwa i troski o życie i zdrowie własne oraz innych,
  • ukazanie pozytywnych stron koleżeństwa i przyjaźni,
  • rozwijanie  nawyków higienicznych,
  • wdrażanie do przestrzegania  zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i w terenie naturalnym,
  • rozbudzenie świadomości wśród uczniów, że sami wpływają na stan swojego zdrowia.
  • uświadomienie uczniom, że aktywność ruchowa jest podstawową formą zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego,
  • rozwijanie umiejętności uczciwej rywalizacji.
  • wyrobienie umiejętności w rozpoznawaniu zachowań zagrażających naszemu zdrowiu,
  • ukazanie negatywnych stron agresji i przemocy,

 

Zadania szkoły

  • stwarzanie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zachowaniu zdrowia,
  • zagwarantowanie bezpiecznych warunków do nauki i wypoczynku,
  • organizowanie dodatkowych zajęć ruchowych: gimnastyki korekcyjnej , rehabilitacji,
  • prowadzenie  stałej i systematycznej współpracy ze szkolną służbą zdrowia oraz rodzicami,
  • otoczenie szczególną opieką dzieci z różnymi deficytami rozwojowymi: mało sprawne ruchowo, zamknięte w sobie i nieśmiałe, z wadami postawy.
  • stwarzanie warunków do rozwijania zainteresowań szeroko pojętą aktywnością ruchową, w szczególności zaś na świeżym powietrzu,

 

Treści programowe

 

Lp.

Dział tematyczny
Zagadnienia
Spodziewane efekty

Odpowiedzialni

1.

Higiena osobista  i porządek wokół nas.   

  1. Przybory toaletowe

      moimi przyjaciółmi

  1. Nie dajmy się     

      próchnicy.

  1. Bród sprzymierzeńcem chorób..
  2. Dbamy  porządek w swoim pokoju, klasie, na biurku, w tornistrze
  3. Zdrowe nogi w czystych butach.
  4. Odzyskujemy siły w czasie snu.
  5. Dbamy o oczy za młodu.
  6. Chcemy oddychać świeżym powietrzem.
  7. Różna pogoda – różny ubiór.

 

Uczeń:

  • stosuje codzienną toaletę,
  • rozumie znaczenie zdrowych zębów,
  • wymienia środki czystości,
  • pamięta o myciu rąk przed każdym posiłkiem,
  • dba o  porządek wokół siebie,
  • pamięta o codziennej zmianie  bielizny, skarpet, odzieży i obuwia,
  • dba o higienę stóp,
  • rozumie znaczenie zmiany obuwia,
  • dba o odpowiednie oświetlenie w swoim pokoju,
  • pamięta o wietrzeniu pokoju codziennie,
  • potrafi dostosować odpowiedni ubiór do aktualnej  pogody,
  • nauczyciele klasy I pdp                    i III b gim. zt
  • rodzice,
  • pielęgniarka
 
  • nauczyciele klasy Ipdp                    i III b gim. zt
  • rodzice,
pielęgniarka

2.

Ruch najlepszym sposobem  na zdrowie.

  1. Uczmy się odpoczywać czynnie. Rozumienie pojęcia wypoczynku czynnego i biernego.
  2. Spacery i wędrówki dobre na wszystko.

Uczeń:

  • Jest zadowolony z

przebywania na świeżym powietrzu,

 

 

  • nauczyciele

klasy I pdp                   i III b gim. zt

  • nauczyciel

w-f

 

 

  1. Wędrujemy na spacery.
  2. Zliczamy kilometry, które przejdziemy w trakcie roku szkolnego.
  3. Pokonujemy naturalne przeszkody terenowe.
  4. Uczestniczymy w spacerach także w miesiącach zimowych.
  5. Uczęszczamy na gimnastykę korekcyjną( uczniowie z zaleceniem)
  6. Dbamy o prawidłową postawę ciała.
  7. Potrafię bawić się sam oraz w grupie.
  • odczuwa potrzebę ruchu i zdrowej , uczciwej rywalizacji z innymi,
  • potrafi podać różnicę pomiędzy wypoczynkiem czynnym a biernym,
  • stasuje zasady bezpieczeństwa podczas spacerów
  • dostrzega piękno najbliższej okolicy,
  • chętnie wędruje, spaceruje po terenie naturalnym,
  • przyjmuje prawidłową postawę podczas siedzenia w ławce,
  • uczestniczy w zajęciach gimnastyki korekcyjnej,
  • wie jak nosić plecak aby mieć prosty kręgosłup,
  • zachęca do wspólnego uczestnictwa w aktywności ruchowej własne rodzeństwo i rodziców.
  • prowadzący gimnastykę korekcyjną,
  • rodzice.
  • prowadzący gimnastykę korekcyjną,
rodzice.

 3.

Zdrowe odżywianie.

  1. Czy wszystkie produkty są zdrowe dla naszego organizmu ?
  2. Spożywamy drugie śniadanie w szkole.
  3. Jemy owoce i warzywa.
  4. Higiena przygotowywania i spożywania posiłków.
  5. Układamy zdrowy jadłospis.
  6. Zdrowe i niezdrowe napoje.

 

Uczeń:

  • przestrzega higieny i estetyki przygotowywania i spożywania posiłków,
  • rozumie znaczenie warzyw i owoców dla naszego zdrowia,
  • rozumie konieczność spożywania drugiego śniadania,
  • potrafi z pomocą ułożyć jadłospis,
  • zna napoje zdrowe i niezdrowe.
  • nauczyciele klasy I pdp                    i III b gim. zt.
  • rodzice,
  • pielęgniarka szkolna.
  • nauczyciele klasy Ipdp                    i III b gim. zt.
  • rodzice,
pielęgniarka szkolna.

4.

Nasze bezpieczeństwo.

  1. Bezpieczeństwo podczas drogi do szkoły i ze szkoły.
  2. Jestem bezpiecznym użytkownikiem drogi.
  3. Bezpieczny pobyt w szkole.
  4.  Czy można ufać nieznajomym ?
  5. Korzystamy bezpiecznie z urządzeń znajdujących się w domu.
  6. Sytuacja  zagrożenia  -gdzie szukać pomocy ?
  7. Co należy zrobić w czasie alarmu w szkole?      

Uczeń:

  • jest bezpiecznym

użytkownikiem drogi,

  • zna podstawowe przepisy ruchu drogowego,
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i w domu
  • potrafi bezpiecznie korzystać z urządzeń domowych,
  • unika kontaktów z nieznajomymi,
  • wie do kogo się zwrócić w przypadku poczucia zagrożenia,
  • wie jak należy postępować w przypadku ogłoszenia w szkole alarmu

 

  • nauczyciel klasy Ipdp                    i III b gim. zt.
  • policjant,
  • rodzice.

 5.

 Życie rodzinne.

  1. Współpraca i pomoc w rodzinie.
  2. Spędzamy czas wolny z rodziną.
  3. Moja rodzina jest zdrowa i bezpieczna.
  4. Moje obowiązki wobec rodziny.

 

 

Uczeń:

  • pomaga innym członkom rodziny,
  • pamięta o ważnych wydarzeniach rodzinnych,
  • chętnie spędza czas wolny z rodziną,
  • darzy miłością i szacunkiem całą rodzinę.
  • zna swoje obowiązki w rodzinie,
  • nauczyciel

klasy I pdp                    i III b gim. zt.

  • katecheta,
  • rodzice

 6.

Moje zdrowie psychiczne.

  1. Potrafię rozmawiać z innymi w klasie.
  2. Wiem, jakie programy oglądać w telewizji .
  3. Umiem  zdrowo zaplanować sobie dzień.
  4. Strach  złym  doradcą.
  5. Moje wady i zalety.
  6. Uczę się panować nad sobą.

 

Uczeń:

  • potrafi porozumieć się z innymi uczniami w klasie,
  • ogląda tylko właściwe programy w telewizji,
  • potrafi odpowiednio zaplanować sobie dzień,
  • stara się eliminować strach z własnego życia,
  • potrafi wskazać swoje mocne i słabe strony,
  • panuje nad własnym zachowaniem.
  • nauczyciele klasy I pdp                    i III b gim. zt.
  • katecheta,
  • rodzice,
  • pedagog         i psycholog.
 
  • nauczyciele klasy Ipdp                    i III b gim. zt.
  • katecheta,
  • rodzice,
pedagog  i psycholog.

 7.

Przeciwstawiamy się złu.

 

  1. Przemoc – droga do nikąd.
  2. Jestem tolerancyjny wobec innych.
  3. Agresja – nie,

Przyjaźń – tak.

  1. Pomagamy innym.
  2. Jestem dobrym kolegą, koleżanką.

 

 

 

Uczeń:

  • nigdy nie stosuje przemocy,
  • nie wyśmiewa innych,
  • porozumiewa się z innymi w sposób koleżeński i powszechnie aprobowany,
  • nie stosuje agresji wobec innych,
  • stara się pomagać potrzebującym.
  • jest dobrym kolegą, dobrą koleżanką,
  • nauczyciele klasy I pdp                    i III b gim. zt.
  • katecheta,
  • rodzice,
  • psycholog,
  • pedagog
 
  • nauczyciele klasy Ipdp                    i III b gim. zt.
  • katecheta,
  • rodzice,
  • psycholog,
pedagog

 8.

Mówię nie.

  1. Alkohol niebezpieczny dla zdrowia i rodziny.
  2. Leki nie tylko leczą.
  3. Narkotyki prowadzą do  śmierci.
  4. Papierosy – źródło wielu groźnych chorób.

 

 

Uczeń:

  • rozumie szkodliwość palenia papierosów, picia alkoholu, nadużywania leków,
  • potrafi powiedzieć nie, kiedy częstują go używkami
  • nie  przyjmuje od innych żadnych

substancji.

  • Nauczyciel klasy I pdp i III b gim. zt.
  • pielęgniarka szkolna

 

Procedury osiągania celów

 

Aby zamierzone cele były osiągnięte należy:

  • programem edukacji prozdrowotnej objąć  dzieci z kl. I pdp .i  III b gim. zt
  • aktywność ruchową traktować jako priorytet,
  • preferować spacery  na świeżym powietrzu,
  • umożliwić uczniom spożywanie drugiego śniadania w szkole,
  • uczniów  z dysfunkcjami otoczyć szczególną opieką,
  • uczniów  z  wadami postawy skierować na zajęcia gimnastyki korekcyjnej i rehabilitację.
  • zajęcia prowadzić w atmosferze bezpieczeństwa  ,
  • w realizację programu zaangażować  nauczycieli, katechetę, pielęgniarkę szkolną, policję, psychologa, pedagoga, rodziców oraz uczniów,
  • stworzyć w szkole optymalne warunki rozwoju i wypoczynku,
  • zorganizować konkurs „ Zbieramy kilometry” i „ Kolorowe sałatki”.

 

Ewaluacja programu

 

Kontrola i ocena dotyczy:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pozytywnych zmian w zachowaniu uczniów,
  • udziału w konkursach

 

Podstawowym narzędziem oceny efektów jest obserwacja ucznia.

Program został opracowany na rok szkolny 2017/2018. Całościowa ewaluacja programu nastąpi na koniec roku szkolnego. Po I semestrze w sprawozdaniu zostaną przedstawione działania, które zostały przeprowadzone w związku z realizacją programu.

 

Opracowały:  Dorota Badowska,  Anna Drozdowska