Nasza przygoda z ekologią - cztery pory roku


I. Ogólna charakterystyka programu
Program wychowania przez ekologię opracowany został z myślą o wychowankach przebywających w grupach opiekuńczo- wychowawczych w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Braniewie, prowadzony będzie w roku szkolnym 2021/2022.
Prowadzony będzie w ramach zajęć opiekuńczo-wychowawczych z dziećmi o różnym potencjale intelektualnym i zróżnicowanym pod względem wiekowym.
Główny nacisk naszego programu położony jest na treści wychowawcze, a więc ukształtowanie odpowiedniej postawy wychowanka wobec otaczającego nas świata, a pośredni na zdobycie nowych wiadomości dotyczących zagadnień związanych z ekologią.
Edukacja ekologiczna odgrywa bardzo ważna rolę w kształceniu młodego pokolenia. Od niej zależy, czy zachęcimy dorastającego człowieka do wyboru stylu życia, który będzie przyjazny dla środowiska, czy wychowamy obywatela obojętnego albo wręcz takiego, który swoim postępowaniem zniszczy to co wszyscy mamy wspólne - czyli otaczająca nas przyrodę.
Budowanie świadomości i wrażliwości społecznej jest podstawowym założeniem edukacji ekologicznej. Za główny cel przyjmuje się wszechstronny rozwój osobowości, rozumianej jako osiągnięty przez jednostkę ludzką poziom dojrzałości w poznawaniu, rozumieniu i wartościowaniu panujących stosunków w przyrodzie, społeczeństwie i kulturze oraz ich twórczym przekształcaniu.
Naszym głównym celem jest kształtowanie trwałej, pozytywnej postawy dziecka wobec otaczającej przyrody oraz wspieranie działań, które przyczynią sie do ochrony środowiska naturalnego.
Do prowadzenia zajęć o tematyce ekologicznej skłonił nas narastający problem coraz większego zanieczyszczenia środowiska naturalnego, światowego, ale również. a może przede wszystkim, degradacja tego naszego małego lokalnego.
Chcemy wdrożyc dzieci do współodpowiedzialności za wygląd otoczenia, środowiska w którym żyją. Mamy zamiar także pokazać wychowankom, że rozwój cywilizacji mimo bardzo wielu pozytywnych wartości , wielu korzyści, niestety powoduje także degradacje środowiska naturalnego i nie dotyczy to jedynie wielkiego przemysłu, ale również rolnictwa i naszych domów, w których przebywamy, uczymy się, pracujemy i odpoczywamy.
Chcemy nauczyć dzieci jak poprzez proste działania w najbliższym otoczeniu, w domu, szkole, czy na podwórku sami możemy wpłynąć na jakość naszego środowiska.
Myślą przewodnią oraz podstawa wyboru i układu treści było poznanie ekologicznych aspektów własnego otoczenia. Powiązałyśmy to ze zmieniającymi sie porami roku i obserwacjami zmian zachodzących w przyrodzie. W ten sposób dzieci będą mogły poznać piękno otaczającej nas przyrody. Każda pora roku zakończona będzie piknikiem połączonym z zabawami na świeżym powietrzu :
• jesień - "Święto pieczonego ziemniaka"
• zima - "My się zimy nie boimy"
• wiosna -
• lato-
Realizacja programu podzielona będzie na bloki tematyczne, w których zastosowano zasadę poznawania zjawisk zachodzących w najbliższym środowisku, które można bezpośrednio badać i obserwować. Następny etap to poznawanie innych bardziej odległych zagadnień. Realizacja programu odbywać sie będzie w oparciu o aktywne metody nauczania. Większość zadań realizowanych będzie w grupach opiekuńczo- wychowawczych.

Bloki tematyczne do realizowania.

  1. Przyroda, czyli co nas otacza.
  2. Ekologia w domu.
  3. Ekosystemy w najbliższej okolicy.
  4. Tajemnice zjawisk naturalnych.
  5. Zagrożenia dla środowiska przyrodniczego w najbliżej okolicy.

II. CELE

  1. Rozwijanie wrażliwości na potrzeby środowiska.
  2. Uświadomienie zależności człowieka od przyrody.
  3. Rozbudzanie zainteresowań dziecka otaczającym go światem i prawami rządzącymi naturą.
  4. Kształtowanie nowych, przyjaznych naturze postaw.
  5. Kształtowanie odpowiedzialności za teraźniejszość i przyszłość miejsca naszego życia - Ziemi.
  6. Rozwijanie wrażliwości na piękno otaczającej nas natury.


III. ZADANIA

  1. Dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku oraz ich wartościowanie.
  2. Ukazanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka.
  3. Ukazanie mechanizmów i skutków niepożądanych zmian.
  4. Pogłębienie wiedzy na temat świata roślin i zwierząt.
  5. wdrażanie do udziału w akcjach i konkursach ekologicznych.

IV. TREŚĆI

  1. Postrzeganie związków przyczynowo-skutkowych między działalnością człowieka, stanem środowiska - wpływ codziennych czynności, zachowań w domu, szkole, miejscu zabawy, pracy na stan środowiska naturalnego.
  2. Dostrzeganie wokół siebie miejsc korzystnie i nie korzystnie zmienionych przez człowieka.
  3. Wyrabianie proekologicznych zachowań, które mogą poprawić stan środowiska przyrodniczego w najbliższej okolicy.
  4. Degradacja środowiska - przyczyny, wpływ na zdrowie człowieka oraz związek z formami działalności ludzi.
  5. Obszary chronione oraz ich znaczenie w zachowaniu różnorodności biologicznej: zasady zachowania się na terenach chronionych.


V. ZAMIERZONE EFEKTY

  1. Podniesienie świadomości ekologicznej.
  2. Nabycie umiejętności wskazania pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka w środowisko.
  3. Wykorzystanie wiedzy do twórczego rozwiązywania codziennych problemów ekologicznych.
  4. Zdobycie umiejętności oceniania stanu najbliższego środowiska prostymi metodami.
  5. Podejmowanie działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu.
  6. Organizowanie działań służących poprawie środowiska w najbliższym otoczeniu.


VI. SPOSOBY EWALUACJI

  1. Obserwacja
  2. Test sprawdzający wiedzę
  3. Zajęcia manualne na określony temat